מנהל.ת בית ספר,
הנה ארבעה דברים שכנראה יקרו בבית הספר שלך בשנה הקרובה:
קרא עודעברו תשעה חודשים מאז שפרצה המלחמה. מאות אלפי צעירים גויסו בצו שמונה. רבים מהם סטודנטים שנאלצו לדחות את הלימודים. כעת, לאחר שהשתחררו, הם שבו לאוניברסיטאות ולמכללות. כלפי חוץ הם נשארו אותם צעירים וצעירות שאפתניים, אבל רובם חוו טלטלה נפשית שעוד לא חלפה. נכון, יש שונות רבה באופי השירות שהיה להם: כאלה שהיחידות שלהם לחמו בעזה, אחרים שירתו בצפון וכאלה שהיו בתפקידים עורפיים.
קרא עודיש לטובי תוכנית הסכתים בה היא מראיינת מורים ומומחים. לפני כמה חודשים יצרתי אתה קשר כדי לשמוע ממנה כיצד מיישמים את שיטת ההוראה של Universal Design Learning, שיטה 'חמה' שתופסת מקום הולך וגדל בחינוך המשלב והמכיל. היא הציעה לי להתראיין לתוכנית ההסכתים שלה ואני נעניתי בשמחה. אני מצרף את השיחה המוקלטת (באנגלית) בה אנחנו משוחחים על שיטות הוראה, שילוב וניהול כיתה. האזנה נעימה.
קרא עודהטבח האכזרי בעוטף עזה העיר אותנו מחלום מתוק אל סיוט של מלחמה על קיומה ועתידה של המדינה. המלחמה פגעה קשות בתפקוד של מוסדות המדינה, גם של מערכת החינוך. ילדים רבים, בהם כאלה עם מוגבלויות, נאלצו להישאר ימים ושבועות בבתיהם. בהתחלה הם כמעט לא למדו. ואחר כך החלו לימודים באופן מקוון, ממש כמו בתקופת מגפת הקורונה. הורים נאלצו להתמודד עם אתגרי המיגון בבית או במסגרת החינוכית והיעדר הסעות בטיחותיות. בהמשך רוב בתי הספר לחינוך מיוחד וכיתות החינוך המיוחד בבתי ספר הרגילים חזור לתפקד וכך גם מעונות היום השיקומיים לפעוטות עם מוגבלות עד גיל שלוש...
קרא עודלפני שמונה שנים עבדתי כפסיכולוג חינוכי בבית ספר יסודי. למרות העבודה הקשה של היועצת ושלי, התחדדה אצלי הרגשה שרוב התלמידים עם הקשיים הרגשיים נשארים ללא מענה מקצועי. מצב מתסכל.....
קרא עודבמסגרת מחקר לדוקטורט ראיינתי 40 מנהלי בתי ספר יסודיים. משום שכל ראיון נמשך שעה וחצי, השתדלתי לקבוע את המפגש לשעות הצהרים, כאשר הלימודים הסתיימו, ושקט השתרר בבית הספר. אבל אחת המנהלות העדיפה לקיים את השיחה בבוקר. חששתי. לפני שסגרה את דלת המשרד ביקשה מהמזכירה לא להעביר שיחות בשעה הקרובה. וכך, בשיחה עניינית וממוקדת הספקנו לכסות את כל הנושאים במסגרת הזמן שהיא קבעה. התרשמתי. אצל שאר המנהלים היו הסחות והתרחשויות לא מתוכננות. השיחות התארכו ואיכותן ירדה.
קרא עודעסוקים בהכנות לפתיחת השנה? כדאי שתשימו לב גם ל'חצר האחורית' של בית הספר. זה הזמן להחליט כיצד הצוות יטפל בתלמידים שאיש לא שם אליהם לב, שנכשלים או מפריעים; כיצד תעזרו למורים המדשדשים שמסתירים קשיים וכמהים ליד מכוונת; איך תשגיחו על אותם אזורים בבית הספר שמתרחשים בהם מעשים לא רצויים.
קרא עודעוד מקרה של אובדנות
בשבועות האחרונים שלחו כמה מתבגרים יד בנפשם. כולם חשו כאב רגשי נורא
שאותו רצו להפסיק בכל מחיר; כולם השאירו אחריהם אנשים מרוסקים, שמעתה
ינסו למצוא פשר למעשה הנורא ולשקם את חייהם. אני מצרף רשימת סימני אזהרה להתנהגות אובדנית שמתפרסמת באתר של השירות הפסיכולוגי ייעוצי (שפ"י) של משרד החינוך.
קרא עודמנהלים? יועצות? רכזי הכלה?
בואו לקחת חלק בערב חשיפה של תכנית מעטפ"ת- מערך טפול תומך
בהנחיית פרופ' אליעזר יריב
לא מנהלים? שתפו כדי שעוד מנהלים ואנשי חינוך ייראו...
קרא עוד