תתחילו מוקדם

הכישורים החברתיים והרגשיים של תינוקות ופעוטות מתפתחים מהר. קל להבחין כשההתפתחות הזו תקינה וקל לזהות ילדים עם כישורי הסתגלות ירודים. אלה הילדים עם מודעות עצמית נמוכה, יכולות דלות בוויסות רגשי, קשיים בשליטה עצמית וכישורים חברתיים דלים שמקשים עליהם להתחבר עם ילדים אחרים. הפרעות שמתגלות בגיל הרך לא נעלמות. הן נמשכות גם אל תקופת בית הספר. משום שלקויות כאלה בהתפתחות הרגשית והחברתית נקשרות עם מגוון רחב של הפרעות נפשיות והתנהגותיות חיוני לזהות אותן ולהתחיל לטפל בהן מוקדם ככל האפשר.

ננסי אייזנברג, חוקרת התפתחות ילדים מאוניברסיטת אריזונה, מצביעה על כמה שיטות שהורים יכולים לעזור לילדיהם לשלוט בעצמם ולצמצם התפרצויות. ראשית, הערנות של ההורים לרגשות של תינוקות פעוטות. נמצא שכאשר הורים מזהים סממנים של מצוקה וגם יודעים להכיל ולהרגיע אותה, ההתנהגות של הילדים פחות סוערות וכועסת. למשל, במחקר אורך שעקב במשך כמה שנים אחר אותם ילדים, מצא שרגישות יותר גבוהה של אימהות לאיתותים הרגשיים של ילדיהן כשהיו בני ארבע ניבאה שאותם ילדים ישלטו יותר טוב בהתנהגותם בכיתות א' ו-ג'. שנית, גם היחס של ההורים וסגנון ההורות שלהם תורם להתנהגות יותר רגועה של ילדים. נמצא שהשפעת ההורים גרועה במיוחד כשהם מתייחסים לילדיהם באופן רודני ומעניש. הורות כזו מחלישה את יכולתם של הילדים להתאפק ולשלוט בעצמם.

שלישית, ילדים נוטים לחקות את האופן בו הוריהם מבטאים רגשות, חיוביים ושליליים. למשל, נמצא שילדים בני שש שאימהותיהם הרבו לבטא רגשות חיוביים הפגינו כישורים יותר טובים של שליטה עצמית ופחות בעיות התנהגות גם כעבור שנתיים וארבע שנים. עם זאת, אייזנברג מסייגת את הממצאים האלה. לדבריה רוב מחקרי ההתפתחות נערכים בארצות הברית והחינוך ההורי בתרבויות אחרות מבוסס על ערכים שונים. למשל באינדונזיה פחות מקובל להחצין רגשות, גם כשהם חיוביים. התברר שביטוי מופרז של רגשות שליליים אכן נקשר עם שליטה עצמית לקויה וקשרים חברתיים רופפים של הילדים. אבל שלא כצפוי, לילדים שהוריהם הרבו לבטא רגשות חיוביים לא היו כישורים חברתיים וקשרים יותר טובים עם חבריהם בבית הספר.

רביעית, לדעת אייזנברג חיוני שהורים ישוחחו עם ילדיהם על רגשות. השיחות האלה, שלרוב נערכות בגיל הרך, מלמדות את הילדים את משמעות הרגשות, האם וכיצד לבטא אותם. לשיחות האלה יש תועלת רבה גם כעבור שנים. אייזנברג ועמיתיה מצאו שמתבגרים שהוריהם שוחחו אתם בשפה רגשית מצליחים למתן את תגובותיהם בשעת מריבות עם ההורים. בהקשר הזה, נמצא שתוכניות כישורי חיים שהעניקו העשרה לשונית ומיומנויות חברתיות בגני ילדים ובתי ספר, במיוחד אלה שגם ההורים קיבלו הדרכה ויישמו בבית, שיפרו את התנהגות הילדים והשליטה העצמית שלהם.  

ההנחיות האלה, שמבוססות על מחקרים מקיפים וקפדניים, יסייעו לכם לעצב הורות תקיפה ותומכת, כזו שתעניק לכם הרבה שעות משפחתיות חמות.

כתיבת תגובה

דואר אלקטרוני לא יוצג