האם אתם מענישים תלמידים?

מורה כועסת על תלמיד

כללי התנהלות בכיתה מהווים את התשתית לפעילות ולמידה מסודרת. אי אפשר בלעדיהם. אבל לכללים יש חסרונות רבים שמקשים על מילויים: הם מגבילים את החופש ומעוררים התנגדות, למשל הדרישה להכין שיעורי בית הזמן הפנוי במקום לשחק. ריבוי של כללים משרה אווירה מנוכרת וחששות של התלמידים לעבור עליהם בשוגג. ריבוי נהלים מקשה על זכירתם.

חקיקה של כללים ואכיפה שלהם נתקלת במעשי התחמקות, למשל העתקה במבחן. פעולות אכיפה גוזלות משאבים רבים וכרוכות, לא פעם גם בסכסוכים ובענישה, למשל בהחרמת טלפון שצלצל בכיתה. הענישה מעוררת רגשות זעם אצל התלמיד ומעירה את ההורים שנזעקים להגן על שלומו ורכושו הפרטי. פעולות אכיפה גם משדרות חוסר אמון והופכת את המורה ל"שוטרת" ול"שופטת", תפקיד שהמורים עצמם משתדלים להתחמק ממנו.

אם שמת לב שזהו האקלים בכיתה שלך, הגיע הזמן לשנות את כללי המשחק

איך אצלך עובר השיעור? האם אתם נוהגים בדרך אחרת? ספרו לנו…

ואם בכל זאת תרצו לשמוע על תחליפי הענישה, הגיבו "אני"

כתיבת תגובה

דואר אלקטרוני לא יוצג