רק מעטים יודעים איך…" (נתן זך)
אחד מכל חמישה ילדים (בממוצע) חווה מצוקה רגשית וחברתית– לרוב הם מסתירים את הקשיים כדי לא להדאיג אותנו. ויש ילדים שמבטאים את הכאבים שלהם בהפרעות ובבעיות התנהגות.
לצערנו, אין מספיק אנשי מקצוע שיוכלו לעזור להם. כדי לקבל אבחון או טיפול פסיכולוגי בשרות הציבורי צריך להמתין כחצי שנה גם השרות הייעוצי בבתי הספר ניתן למעטים. התופעה של "הפער הטיפולי" שוללת מהילדים שלנו את הזכות לקבל עזרה רגשית.
♥ אנו מאמינים כי לכל ילד הזכות לקבל תמיכה רגשית.
♥ אנו מאמינים ביכולת של ההורים והמחנכות להעניק עזרה ולפתור בעיות אישיות של הילדים.
♥ אנו מאמינים שאפשר ללמד מורים והורים כיצד להבין את הילדים ולהשתמש בכלים שמפיגים מצוקות.
♥ הרעיון שלנו: פסיכולוגית חינוכית נותנת מעטפת מקצועית ומכשירה את המורים וההורים כדי שיעניקו מעטפת רגשית.
כדי להתמודד עם בעיית הפער הטיפולי נעזרתי במתכונת חדשנית שפיתח ארגון הבריאות העולמי בתוכנית מעטפ"ת – "החלפת משימה". ב"החלפת משימה" מכשירים אנשי המקצוע המעטים הפועלים במדינות העולם השלישי חברי קהילה, נשים וגברים שאין להם התנסות קודמת בטיפול רפואי או נפשי, לתת עזרה לנזקקים. תוכנית מעטפ"ת (מערך טיפול תומך) מבוססת על עבודת צוות של מורה/הורה ושל פסיכולוג חינוכי.
מעטפ"ת בבתי הספר:
מעטפ"ת להורים:
"ההתערבות הקצרה הועילה מאד ליוסי[שם בדוי]. הוא למד לעצור, להתאפק, להתבונן מסביב במקום להגיב מיד. לפני ההתערבות הייתי דמות שקופה וכעת הוא סומך עלי ומזדהה איתי. הוא התחיל להפנים אותי, [מרגיש] שאני יכולה לעזור לו, שאני מבינה אותו. לדוגמה: כשאני ניגשת לעזור לילדים שהסתכסכו פתאום יוסי בא לעמוד לידי ועוזר במציאת פתרון. הוא נותן להם עצות איך להירגע."