שילוב חברתי של תלמידים עם מוגבלויות הוא יעד בית ספרי וכיתתי חשוב מאד, אבל גם מאתגר. לעתים התלמידים המשולבים מתקשים להבין מצבים חברתיים ומעיקים על חבריהם, לעתים זו סטיגמה שמודבקת להם ומקשה על אחרים לקבל אותם, לעתים אלה יחסים תחרותיים שהתלמידים החלשים מהווים מטרה לחיצים של רוע. נחוצה השקעה והצעד הראשון כרוך באיסוף מתמשך של מידע. על המחנכת ויועצת בית הספר לגלות ערנות מתמדת, להקשיב לתלמידים ומפעם לפעם גם ליזום מהלכים של מיפוי היחסים.
קרא עודבמסגרת הקורס של שילוב תלמידים עם מוגבלויות, אני מלמד השבוע כיצד לשלב אותם בקבוצה. הנושא של 'קבלת השונה והאחר' קיבל השבוע תפנית דרמטית עם ההקמה של הקואליציה וכוונות החקיקה להפלות (לרעה ולטובה) קבוצות שלמות באוכלוסייה. מבחינתי אפליה היא תופעה אחת עם מופעים רבים, החל ביחסים בין ילדים וכלה בהתרחשויות לאומיות. אני מודאג מאד שהצדקנות שנשמעת בדברי הפוליטיקאים תתממש לתופעות של אפליה וחוסר צדק.
קרא עודאחד מכל עשרה ילדים נפגע בבית הספר. כשזה קורה הילדים מעדיפים להסוות את הפגיעות. הם היו רוצים שנחשוב שטוב להם, שלא נדאג, שלא נכעס עליהם בגלל שהם מסתבכים ולא יודעים להתגונן.
קרא עודלכל קבוצה יש חוקים ונורמות התנהגות. אף שהן סמויות מהעין, כל חברי הקבוצה יודעים היטב כיצד מצפים מהם להתנהג. הציפיות האלה משפיעות, בין היתר, על ההחלטה האם לקרב או לדחות ילדים עם התנהגות תואמת או שונה מזו שמאפיינת את הקבוצה.
קרא עודחרם ודחייה הן התנהגויות חברתיות חמורות שנחוץ להתמודד אתן באמצעות חשיפה, גינוי וייעוץ. תחילה נעסוק באיסוף המידע ובחשיפה של ההתרחשות.
קרא עודלקות למידה היא מושג כללי, שמתבטא במגוון מאוד רחב של תופעות, בעיקר קשיים ברכישת מיומנויות בסיסיות של קריאה, כתיבה וחשבון. על-פי רוב אין סימנים מוקדמים ללקות למידה בתקופת גן הילדים. אבל כאשר הילד מתחיל ללמוד בכיתה א' מתברר שהוא מתקשה בלימודיו וההתקדמות איטית.
קרא עודהנה ממצא שלא יפתיע אתכם: יש קשר בין בעיות נפשיות של ילדים לבין המצוקה הנפשית שחווים ההורים שלהם. ממש כמו כלים שלובים, הקשיים שלהם מגבירים את הלחץ והחרדה שלנו. הלחץ והדאגות האלה משפיעות לרעה על היכולת שלנו לשלוט ברגשות, לקרוא את הרמזים של הילדים, להגיב בצורה מתאימה וגם לשדר חום ותמיכה. הירידה בתפקוד ההורי מגבירה את הפגיעות של הילדים וכך נוצר סחרור שקשה לעצור אותו. אבל ניתן להפריד את הקשר בין שתי התופעות אם הורים יהיו מודעים להשפעות הלחץ והחרדה ויטפלו בהן.
קרא עודלא קל לבקש סליחה, במיוחד באשר אנחנו אחראים לעוגמת נפש שגרמנו לילדים והתלמידים שלנו. אמחיש את הקושי הזה בחוויה שהייתה לי לאחרונה כנוסע בטיול מאורגן. טיולים לחו"ל דומים במאפיינים שלהם לכל סביבה חינוכית אחרת. המדריך הוא דמות 'הורית' יודעת כול שמצוידת במידע וסמכות להוביל את המטיילים ולקבוע את הפעולות והתנאים. קבוצת המטיילים, כמו 'תלמידים' או ילדים במשפחה, חשים תלות מוחלטת בדמות ההורית וחוששים להשמיע את קולם.
קרא עודקיץ. רק היום קיבלתי את מערכת השעות שלי לשנה הבאה. הסתכלתי לראות את רשימת התלמידים בכיתת החינוך שלי. תמיד יש שם הפתעות. היועצת אמרה שיהיו לי בכיתה שלושה תלמידים משולבים. ילד עם דיסגרפיה, ילדה עם הפרעת קשב ועוד ילדה על הרצף. למה הם אף פעם לא מתייעצים אתי ושולחים לי מקרים כל כך קשים?
קרא עוד