לפני כמה שנים ערכה סטודנטית שלי מחקר על ניהול כיתה. מהתצפיות שלה התברר שבממוצע התרחשה מדי דקה הפרעה משמעותית, כזו שמשכה את תשומת הלב של כולם וגם עצרה את השיעור לזמן קצר. הערה קולנית של מורה או תלמיד, טריקת דלת, אמבולנס שצופר בכביש הסמוך, תלמיד שנכנס לכיתה לבקש משהו.
קרא עודלתלמידים ולמורות יש נקודות מבט שונות, לעתים מנוגדות. כדי לבדוק את ההבדלים האלה עקבתי לפני כמה שנים אחר סכסוכים שהתרחשו בכיתה ואחר כך שוחחתי עם הילדים והמורות על מה שקרה. למשל, מקרה של ילדה שלא מזמן נולד לה אח. היא מרבה לאחר לגן, תמיד מסתובבת עם הבעת פנים כועסת. בוקר אחד הילדה איחרה וגם הפריעה במפגש והגננת כעסה עליה.
קרא עוד"יומו של המורה קצר בשעות, אבל ארוך בדקות" מציינת אמרה חכמה. הוראה, ובעצם כל מפגש עם קהל, הנו חוויה אינטנסיבית מאוד. במהלך השיעור את נבחנת מרגע לרגע, הופעתך חייבת להיות מהוקצעת ומקצועית. אם שמת לב שהמוכנות לקויה כדאי לתקן במהירות. לנוחיותך צרפתי כמה המלצות לשפור מהיר שיכין אותך לשיעור. ארגנתי אותן במתכנות של ראשי-תיבות – אהב"ה.
קרא עודדמיינו שיש לכן צרור מפתחות לליבם של התלמידים. לכל מפתח מטרה ואופן שימוש ואחד מהם הוא זה שאתו מתחילים לפתוח את כל הדלתות – המפתח של איסוף מידע. כדי לנהל כיתה ולהגיב נכון להפרעות צריך להכיר את התלמידים.
קרא עודבפוסט הקודם עסקנו בתועלת של פעילות פנאי בטבע למען ילדים עם ADHD. מחקר חדש מצביע על היתרונות של אימון גופני בסיוע לילדים המאובחנים עם הפרעת קשב, רובם מטופלים תרופתית והתנהגותית.
קרא עודכללי התנהלות בכיתה מהווים את התשתית לפעילות ולמידה מסודרת. אי אפשר בלעדיהם. אבל לכללים יש חסרונות רבים שמקשים על מילויים: הם מגבילים את החופש ומעוררים התנגדות, למשל הדרישה להכין שיעורי בית הזמן הפנוי במקום לשחק. ריבוי של כללים משרה אווירה מנוכרת וחששות של התלמידים לעבור עליהם בשוגג. ריבוי נהלים מקשה על זכירתם.
קרא עודשנת הלימודים בבית ספר ממלכתי דתי בגבעת שמואל התחילה בסערה. להורי התלמידים של כיתה ג' התגלה שאחד הילדים הוא למעשה טרנסג'נדר שנולד בגוף של בת. מאחורי הקלעים התברר כי מיניותו של התלמיד כבר הייתה ידועה מאז שנכנס לבית הספר בכיתה א'.
קרא עודהמושג 'ניהול' נתפס כתהליך מסודר, שיטתי, עם תכנון מדוקדק שבסיומו המנהל מעביר הנחיות לעובדים חרוצים שנחפזים למלא אותן ביעילות, תחת השגחתו הקפדנית. אבל אין תיאור יותר רחוק מזה מהמציאות הבית ספרית. מורים נאלצים ללמד בכיתות גדולות, צפופות ורועשות. ה'עובדים' הם ילדים צעירים שלא תמיד מבינים מה נדרש מהם ולעתים קרובות מתעלמים מההנחיות ומפריעים למהלך השיעור.
קרא עודמגפת הקורונה הייתה אחד האירועים המשמעותיים ביותר שחווה העולם בדורות האחרונים. בהדרגה נאסף מידע על ההשפעות הנפשיות של המגפה במהלך הסגרים ושיאי התחלואה. הנה כמה ציטוטים מסקירה שערכו חוקרים אמריקאים. ככלל, המגיפה שיבשה את החיים של ילדים ומשפחות, כמעט בכל היבט, עם השלכות גופניות ובריאותיות ועם עליה ברמת החרדה והדיכאון של הילדים.
קרא עוד